tisdag 30 november 2010

Kanske Åkersberga? Kanske Faluhus?

Förra veckan hade vi ett par vänner till Johan över på middag. Deras fina hus står nu uppställt på tomten de köpte i februari 2010. De beställde montering av stomme och resten kommer de att göra alldeles själva. De kommer att ta hjälp av elektriker, rörmokare och eventuellt murare. De är taggade som de uttryckte sig. :-)

Vi fick många bra tips och de tog ner oss på jorden också då vi kanske har drömt oss bort en aning. :-) Med tre byggingenjörer vid bortet så var jag helt ute och cyklade på vissa områden och det är otroligt bra att bolla idéer och tankar med några som redan är inne i processen både privat och yrkesmässigt.

Vi kikar efter tomter och har två stycken som är intressanta. En av dem ligger i Vallentuna och den andra ligger i Åkersberga. Vi försöker att inte låsa upp oss vid en kommun då det är många olika faktorer som spelar in. Jag har kikat på Åkersberga tidigare och tycker att kommunen har mycket att erbjuda. Johan gillar tomten väldigt mycket då den ligger högt med sol från morgon till kväll. Vi ska kika på den i helgen har vi tänkt. I söndags var vi på nybygget vid Arlanda stad för att kolla på A-hus villa Arholma. Ett jättefint hus, men kostade betydligt mer än vad jag trodde ( A-S hade helt rätt. ;-) ).
Vi pratade med A-hus säljare som var på plats och han föreslog Villa Vendelsö. Vi kikade på det och det var ett jättefint hus. När vi skulle gå så såg jag en huscollage från Faluhus och tog snabbt en katalog. När vi kom hem så bläddrade vi i den och såg huset med stort KÄRLEK. Där är huset sa vi båda. Planlösning och fasad var det mest perfekta hittills.

Igår ringde jag Stefan på Faluhus och berättade om vår situation. Han skickade en offert och det kostar mer än vad vi kanske tänkt oss. Ingen av oss har tummen mitt i handen, men tiden saknas.
Min pappa är golvläggare och kan både golv, klinkers och kakel.
Vi har en snabb och duktig elektriker.
Vi älskar att shoppa, jämföra och fynda.
Vi har en riktigt duktig snickare.
Det vi saknar är en bra rörmokare.

Vi räknar, klurar, tänker och kikar runt.... En dyr, men kanonkul resa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar